STRESZCZENIE RAPORTU FIRMY FORRESTER

Autor: Michał Masadyński
Pełny raport dostępny pod linkiem zobacz raport

O FIRMIE FORRESTER

Firma Forrester to notowana na amerykańskiej giełdzie spółka oferująca usługi z zakresu badań i doradztwa biznesowego. To swoisty think tank sprzedający wiedzę i udostępniający ją w formie odpłatnych raportów. Świadczy również usługi konsultingowe i wywiadowni gospodarczej. Raporty przygotowuje armia ekspertów i robią to proaktywnie, samodzielnie lub na zlecenie. Analizy przeprowadzane są przekrojowo przez większość branż i sektorów. Najwięcej raportów wygenerowali w obszarach Elektroniki użytkowej i Usług finansowych. Dzieląc je na obszary tematyczne trzy główne to Zarządzanie Doświadczeniem Klienta, Infrastruktura IT&Operacje i eHandel.

Dzieląc badania na regiony geograficzne najwięcej z nich obejmuje USA i Europę.

Fala™  (Foreester Wave™) to jedna z metodologii badań rozwiniętych i stosowanych przez tę firmę. Dotyczy ona analiz porównawczych Sprzedawców dóbr i usług i zawiera również interaktywne narzędzia wspomagające selekcję i  podjęcie decyzji dot. wyboru usługi.

Jednym z obszarów który tworzy pewną jednostkę jest obszar Zaopatrzenia i Zamówień (Sourcing & Procurement) na czele którego stoi Duncan Jones.

Konkurecnja np Gartner, Gfk, Aberdeen Group

O AUTORZE

Duncan Jones stoi na czele obszaru Zaopatrzenia i Zamówień. Jest ekspertem w obszarze wyceniania i licencjonowania oprogramowania. Ma doświadczenie w kontaktach i analizą dużych sprzedawców oprogramowania. Wspomaga również proces negocjacji z tymi dostawcami.  Jego obszar specjalizacji obejmuje również technologie eZakupów takich jak eZamówienia, eZaopatrzenie, i elektroniczne obsługa faktur i płatności (EIPP). Tu wspiera klientów w doborze najlepszych rozwiązań.

Tytuł: Fala™  Forrester: eZamówienia, Kwartał 2 2014, Duncan Jones, Maj 23, 2014

KLUCZOWE WNIOSKI:

Rynek eZamówień rośnie wraz z potrzebą zaopatrzeniowców szukających przejrzystości i kontroli.

Coraz więcej Szefów Zakupów (and. CPO) szuka całościowego rozwiązania na ograniczenie kosztów i czasu pracowników w procesie od Zamówienia do Płatności (P2P ang. Procure to Pay).

Wszyscy dostawcy systemów ERP poprawili wyszukiwarko/porównywarki na swoich interfejsach początkowych (and. front ends), ale muszą zmierzyć się z silną konkurencją nowej grupy platform SaaS z których niektórzy wprowadzili rozwiązania eZakupów.

Użyteczność, elastyczność i wizja zmian są kluczowymi czynnikami różnicującymi

Dziedzictwo niskiego poziomu adopcji/przyswajania/asymilacji programowania wspomagającego zamówienie jest główną przeszkodą uzyskania przejrzystości i kontroli. Szefowie zakupów powinni zatem preferować produkty z kuszącym i prostym rozwiązaniem zapewniającym pozytywne doświadczenia zakupowe oraz z prostym, konfigurowalnym procesem zatwierdzeń. Potrzebują oni również dostawcy z wizją i zdolnościami, aby zawalczyć z zagrożenie jakim jest rosnąca przyswajalność rozwiązań obsługi znanych z detalicznych stron sprzedażowych eCommerce (patrz Amazon).

Coupa, Basware i  Ariba prowadzą w peletonie

Liderami rynkowymi są Coupa, Basware i Ariba. Natomiast Capgemini IBX, Ivalua, Oracle (E-Business Suite, Fusion i PeopleSoft), SAP, SciQuest, i Verian  oferują rozwiązania z których liczne będą postrzegane jako konkurencyjne i interesujące dla wielu klientów.

Autor zachęca do zakupu dostępu do interaktywnego Modelu Fali™  Forrestera, aby dobrać na miarę usługę eZamówień, która będzie odpowiadać danej firmie i by móc przeanalizować szczegółowe dane.

Po ocenie 69 kryteriów wyłoniono 11 najbardziej znaczących dostawców platform eZamówień.

Są nimi: Basware, Capgemini IBX, Coupa, Ivalua, Oracle (E-Business Suite [EBS], Fusion i PeopleSoft), SAP (Ariba and SRM), SciQuesti Verian. Zostały one skatalogowane, zbadane i po analizie danych ocenione przez Forrester.

E-Zamówienia poprawiają widoczność i kontrolę nad kosztami pośrednimi.

Autor wymienia zalety e-zamówień, które można streścić następująco:

  • oszczędność cennego czasu pracowników, który muszą poświęcić na to by móc kupić produkt lub usługę
  • redukcja kosztów przez kanalizowanie zakupów do zatwierdzonych dostawców i prenegocjowanych kontraktów
  • poprawienie przejrzystości przez uchwycenie zobowiązań/płatności w jednym współdzielonym systemie

PRZYCZYNY NISKIEJ ADAPTACJI ROZWIĄZAŃ B2B ECOMMERCE

Z jednej strony Szefowie zakupów walczą o uzyskanie przejrzystości, zgodności, kontroli przez stosowanie platform, a z drugiej strony przeciążeni pracownicy szukają najłatwiejszego i najszybszego dostępu do produktów i usług które potrzebują, tak by jak najszybciej wrócić do swoich głównych obowiązków. Pracownicy oburzają się gdy muszą wypełniać jakieś formularze, logować się, wchodzić w złożone łańcuchy zatwierdzeń.

I tak niezatwierdzeni dostawcy kuszą, łatwościa obłsługi, szybkością kontaktu (mailem, telefonem) lub interferfejsem na swojej stronie www zapewniajacym szybką filtrację.

Dotychczasowa metoda centralizacji zakupów i kontraktów, zmuszanie pracowników do używania modułów zakupowych będących częścią ERP (lub wyspecjalizowanych modułow jak Ariba) wsparte mentalnością “rządzę i kontroluję” plus długie łańcuchy akceptacji całkowicie zniechęciły pracowników do korzystania z takich usług.

TRZY TYPY PRODUKTÓW KTÓRE STARAJĄ SIĘ PRZEZWYCIĘŻYĆ BARIERĘ ADAPTACJI

Klienci Forrestara narzekają na niski poziom zgodności około 50%. Rynek eZamówień obiecuje zmianę w kierunku rozwiązań znanych z Amazona co zapewni pozytywne doświadczenia zakupowe oraz usprawnienia w obszarze uproszczenia konfigurowalnych ścieżek akceptacji.

  1. Systemy ERP jak SAP i Oracle, usprawniają swoje interefejsy szczególnie w zakresie aplikacji zakupówych
  2. Wprowadzenie specjalistów eZamówień z szeroką gamą rozwiązań i dużą siecią dostawców. Tutaj mocni są; Ariba (SAP), Basware, Capgemini IBX, and SciQuest oraz GEP, Hubwoo, and Perfect Commerce.
  3. Obecni i nadchodzący dostawcy rozwiązań SaaS którzy oferują zwinność, i koncentracje na kliencie. Są to przede wszystkim Coupa, Ivalua, i Verian i dalej na planie B, mniejsi gracze: Birchstreet Systems, Nipendo, Proactis, Puridiom.

KRYTERIA OCENY

Obszary wspomagające adaptacje:

Użyteczność – dla zabieganych pracowników, którzy wymagają intuicyjnych rozwiązań

Elastyczność – obsługa różnych bardziej złożonych kategorii zakupów – każdy może obsłużyć zakupy materiałów biurowych

Automatyzacja – aby zminimalizować opóźnienia pracownikom w otrzymaniu tego czego potrzebują (informacje, zatwierdzenia, zamówienia)

Trzy wymiary oceny 11 z 20 zakwalifikowanych rozwiązań:

  1. Obecna oferta – pokrycie całego procesu P2P plus powyższe trzy obszary wspomagjącie adaptacje
  2. Strategia – możliwości dostarczanie kolejnych łatwych w obsłusze usług plus koncentracja na potrzebach klienta, dostęp mobilny, interfejs Amazona
  3. Obecność na rynku

Odfiltrowano niszowych lokalnych dostawców takich jak Adaco and Birchstreet (branża hotelowa), b-pack (Francja), e-Plus (średnie przedsiębiorstwa), Esize (Holandia), Pool4Tool (Niemcy i Austria), Wax Digital (UK).

Nie uwzględniono modułów zakupowych Epicor Software, Lawson (obecnie część Infor) i Microsoft Dynamics.

UŻYTECZNOŚĆ, KONCETRACJA NA KLIENCIE ORAZ WIZJA SĄ KLUCZOWYMI ELEMENTAMI RÓŻNICUJĄCYMI

Wszyscy dostawcy mają silne i słabe strony, które odróżniają ich od konkurencji. Wszystkie mają rozsądny proces zakupowy, aczkolwiek jest tam sporo do poprawy. Największa luka między produktami uwidacznia się w koncentracji na kliencie i maksmalizacji szansy sukcesu projektu i wizji przyszłego B2B eHandlu.

Coupa, Basware i Ariba prowadzą. Coupa wyróżnia się koncentracją na kliencie, Basware na wizji automatyzacji fakturowania, a Ariba liczbą funkcjonalności. Jednak jak dotąd żadne z nich nie dostarczyło funkcjonalnego rozwiązania mobilnego.

Pozostałe produkty to Silni Wykonawcy. Posiadają cechy, które pozwalają wygrywać na niektórych polach z liderami lub pozycjonując się tuż za ich plecami. Liderzy oferują pełną integracje z ERP.

PROFILE FIRM – LIDERZY

Coupa jest najbardziej kliencko skoncentrowaną firmą z najbardziej elastycznym produktem. Jest mniejsza od pozostałych liderów ale szybciej rośnie napędzana silnym zobowiązaniem by przyczynić się do sukcesu swoich klientów. Zapytani użytkownicy chwalili jego użyteczność i konfigurowalność – administratorzy systemu mogą dokonywać zmian w inteligentnych formularzach lub w ścieżce akceptacji w ciągu kilku minut co w innych rozwiązaniach zajmuje dni lub tygodnie.

Basware przyśpiesza automatyzacje fakturowania. Alusta jest solidną platfromą do eZamówień. Jej możliwości do przetwarzania i walidowania wszystkich typów faktur czyni ich liderem w tym obszarze. Inne silne strony to duża, aktywna społeczeność dostawców — zarówno bezpośrednia w ich bazie Basware Commerce Network i przez pośredników do przeszło 170 innych sieci — oraz innowacyjna analityka.  85% przychodów pochodzi z Europy w przeciwieństwie do swoich rywali, którzy są mocni w USA, ale to właśnie tam Basware rośnie obecnie najszybciej.

Ariba posiada najszersze możliwości eZakupów i największą sieć dostawców. Ariba oferuje dojrzały i sprawdzony produkt. Słabością jest wysilek jaki trzeba włożyć, aby kastomizować inteligentne formularze i przepływy procesów pracy. Obecnie Ariba ma dostęp do lepszej technologi i rozwoju ponieważ została zakupiona przez SAP, i jak narazie nie ma wskazówek co do tego czy SAP włączy oragnizacje Ariby w nową “linie biznesową w  chmurze”.

PROFILE FIRM – SILNI WYKONAWCY

SciQuest posiada świetny interfejs zakupowy na front-end. Od dawna jest liderem w szkolnictwie i zakupach sprzętu laboratoryjnego. SciQuest to dojrzały produkt z dużymi możliwościami zamawiania, ale ma sporo do zrobienia w obszarze obsługi faktur. Firma przyjęła strategię agresywnego przejmowania konkurencji co pozwala poszerzać portfolio swoich usług.

Ivalua oferuje zintegorwany zestaw do eZakupów i klienco zorientowany rozwój. Rosła spokojnie wygrywając klientów na swoim rodzimym rynku we Francji i obecnie z sukcesem rozwia się w Ameryce Północnej podpisując umowy z takimi graczami jak Whirlpool i Honeywell. Jego silna strona to kompletność całego zestawu eZakupów i możliwość szybkiego dostarczania nowych wymogów klientów i właczania ich w platfromę. Słabe strony to funkcjonalność porównywania oraz mobilność.

Verian oferuje proces szybkiej adaptacji i wysokiej użyteczności. Jest postrzegany w Ameryce Północnej jako opcja efektywna kosztowo przy zachowaniu prostoty i użyteczności. Może pochwalić się dobrą sprzedażą wśród klientów z wieloma oddalonymi jednostkami takimi jak paliwa, gaz, usługi finansowe, detalu, czyli takich w których lokalni menedżerowie muszą podejmować decyzję samodzielnie. Inną silną stroną jest aplikacja mobilna do zapotrzebowań i akceptacji faktur. Słabości to mała społeczność dostawców i słabe wsparcie usługami dla organizacji globalnych.

Oracle E-Business Suite posiada najlepsze rozwiązania z zakresu doświadczeń zakupowych.Integracja pomiędzy Oracle iProcurement, a resztą systemu otrzymuje najwięcej pochwał od klientów. W szczególności na uwagę zasługuje nowe narzędzie do przeszukiwania i porównywania wraz z back-endowym interfejsem który bazuje na technologii Oracle’s Endeca i jest faktycznie najlepszy jaki widzieliśmy. Silne strony to raportowanie i analityka otaz wsparcie dla organizacji globalnych. Obszary do poprawy to konfigurowalność, użyteczność poza oknem katalogu wyszukującego oraz mobilność.

Oracle PeopleSoft dostarcza solidne rozwiązanie eZakupowe. PeopleSoft pozostaje ważnym produktem Oracle, i wypada dobrze z innymi ERPpwymi rozwiąznaniami. Silne strony to wsparcie dla rynków wertykalnych  w tym dla sektora publicznego sektora usług. Ostatni interfejs zakupowy jest znacznie lepszy od poprzenich wersji, ale ciągle to nie jest proste i wymaga doskonalenia. Intergracja z dostawcami to kolejny obszar ponieważ Oracle nie ma dużej sieci dostawców.

Oracle Fusion to rozwiązanie SaaS z szeroką baza funkcjonalności i nowoczesnym interfejsem.

Capgemini IBX dostarcza dobry poziom użyteczności i system aktywizacji dostawców. Ma świetną funkcjonalność wspomagającą połączenie klientów z ich dostawcami. Posiada również własny samodzielny front-end to zapytań albo podłączony z SAP SRM. Capgemini IBX jest niezależnym oddziałem Capgemini, pracującym blisko z swoim BPO i grupa konsultingową z własną siecią sprzedaży. Jedyne o co może się martwić to czy znajdą się fundusze na dalszy rozwój.

SAP SRM jest znacznie poprawioną opcją SAP dla klientów którzy nie chcą SaaS. SRM zawsze miał duże możliwości dla organizacji globalnych teraz również oferuje niezły back-end do zakupów. Klienci mogą wybrać między posiadaniem własnych dostawców usług, a używaniem Ariba’ Commerce Cloud by łączyć się z dostawcami. Jednym zmartwienie jest czy SAP będzie nadal inwestował w SRM teraz kiedy chmurowe rozwiązania coraz bardziej dominują.



O autorze

OPEN NEXUS (Archiwum)


Przeczytaj także


Zostaw komentarz

Twój email nigdy nie będzie opublikowany. Wymagane pola zostały oznaczone *

*
*

MENU