Jak wybrać system w modelu chmurowym (SaaS)?

Wstęp spod znaku utrwalania wiedzy

Po artykule JAK WYBRAĆ SYSTEM ERP DO ORGANIZACJI I DLACZEGO WIĘKSZOŚĆ ROBI TO INACZEJ? przyszedł czas na artykuł jak wybrać system w modelu chmurowym (tzw. SaaS).

Zacznę od małej powtórki, czyli jakie błędy są popełniane przy wyborze systemu ERP?

Błąd pierwszy. Stosuj w życiu prywatnym i zawodowym analizę ABC.

Błąd drugi. Myśl procesowo, a nie funkcjonalnie.

Te zasady są uniwersalne i dotyczą wyboru każdego systemu. Różnica jest jednak taka, że obecnie poruszamy się w 80% procesów, które odpowiadają za 20% wartości. Oznacza to, że nie powinieneś tworzyć rozwiązań pod Twoją organizację tylko wybrać standardowe i dobrze sprawdzone usługi. Coraz częściej nie kupujemy oprogramowania na własność, tylko kupujemy je w chmurze, co oznacza że nie nabywamy oprogramowania tylko wynajmujemy je. Można to porównać do zakupu auta. Możemy kupić auto, potem wykupić ubezpieczenie, serwisować je i tankować. Można również wynająć auto. SaaS to szczególny wynajem auta, gdyż u niektórych operatorów można otrzymać również auto z paliwem w cenie (nie płaci się za przestrzeń dyskową otrzymując nieorganiczne miejsce na pliki).

Co to jest Saas?

Musiałbym więc na samym początku wytłumaczyć co to jest ten SaaS lub potocznie „chmura”?

SaaS, czyli Software as a Service w dosłownym tłumaczeniu oznacza oprogramowanie jako usługa. Dlaczego takie usługi zaczęły się dynamicznie rozwijać? Główny powód to wzrost wynagrodzeń w sektorze IT. Brak specjalistów oraz ich niedobór na rynku sprawia, że nieefektywne staje się tworzenie rozwiązań pod swoje potrzeby w obszarach, które nie stanowią  core businessu Twoje firmy. Jaki jest sens tworzyć w tych obszarach rozwiązanie pod Twoje potrzeby?

Oczywiście aktualne jest powiedzenie, „Kto bogatemu zabroni?” :-)

Dlaczego więc SaaS jest tańszy? Dlatego, że opiera się na skalowalności rozwiązania, tzn. operator zatrudnia:

– administratorów systemu,

– programistów,

– obsługę wsparcia,

– analityka,

– testerów,

– często również doradztwo merytoryczne,

-…

Koszty te jednak rozkłada na dziesiątki, setki lub tysiące Klientów co sprawia, że każdy z tych Klientów płaci niewielki abonament (jeżeli operator ma dużą skalę, choć ceny w usługach typu Standard nie mają zbyt dużego znaczenia).

Podsumowując

Wiemy więc, że trzeba przeprowadzić analizę ABC, myśleć procesowo i szukać rozwiązania standardowego, gdy wybieramy system uzupełniający nasze  główne procesy biznesowe.

Poniżej przydatna lista na którą należy zwrócić uwagę wybierając rozwiązanie w chmurze:

  1. Sprawdź gdzie na macierzy Kraljica mieści się Twój zakup?
  2. Jak już wiesz jaką strategię przyjąć zaplanuj taktykę (zobacz rysunek 2 w artykule)
  3. Zastanów się co w systemie, który wybierasz jest najważniejsze (zasada 80/20, mając na uwadze strategie zakupową i analizę ABC) oraz przeanalizuj, czy wybierane rozwiązanie powinno integrować się z Twoim system ERP
  4. Przeprowadź negocjacje (RFP, RFI i RFQ) – myśl procesowo, a nie funkcjonalnie
  5. Wybierz rozwiązanie
  6. Podziel projekt na etapy i wdrażaj ewolucyjnie

Niby proste, jednak nie stosowane w praktyce. Dlaczego? A to już temat na osobny artykuł :-)

 



O autorze

Grzegorz Klimarczyk

Ponad 10-letnie doświadczenie w logistyce i zakupach. Zaczynał od przemysłu samochodowego, następnie pracował w branży autobusowej. Platforma zakupowa OpenNexus powstała dzięki pomysłowi i determinacji Grzegorza, który od 2009 r. pełni funkcję Prezesa Zarządu Open Nexus Sp. z o.o. Prowadził dotychczas ponad 100 projektów optymalizacyjnych i jest redaktorem pierwszego w Polsce poradnika dla praktyków “Zarządzanie zakupami”.


Przeczytaj także


Zostaw komentarz

Twój email nigdy nie będzie opublikowany. Wymagane pola zostały oznaczone *

*
*

MENU