WARSZTATY DLA MENEDŻERÓW ZAKUPÓW 22.09.2016

Jak mierzyć efektywność? Warsztaty dla menedżerów zakupów

Po raz kolejny spotkaliśmy się w Poznaniu na cyklicznych Warsztatach dla Menadżerów zakupów organizowanych przez Open Nexus i PSML.

Tematem przewodnim były KPI czyli Kluczowe Wskaźniki Efektywności (ang. Key Performance Indicators).

Warsztaty dla menedżerów – trzy panele

Panel 1: Prowadzący – Joanna Domka-Marciniak – Good Food Products

Panel 2: Prowadzący – Wojciech Heldt- Bridgestone

Panel 3: Prowadzący – Renata Szymankiewicz – Sivantos

Przedmiotem rozmów były KPI jako finansowe i niefinansowe wskaźniki i ich zastosowanie w procesach pomiaru stopnia realizacji celów organizacji.

Firmy wspierają się wyselekcjonowanymi wskaźnikami KPI celem osiągania założonych efektów zarówno operacyjnych, taktycznych jak i strategicznych.

Nasi Prelegenci zaprezentowali przykładowe mierniki i wskaźniki które wykorzystują w swoich firmach. Praktyczne i unikalne przykłady pozwoliły na poszerzenie wiedzy oraz z pewnością dały inspirację do wprowadzenia konkretnych rozwiązań..

Zagadnienia, problemy, wyzwania

Kluczowe zagadnienia poruszone na warsztatach:

  • wprowadzenie i posługiwanie się miernikami dobranymi odpowiednio do potrzeb firmy,
  • podział KPI na cele operacyjne, taktyczne i strategiczne,
  • wartość jaką KPI wnoszą do procesu zakupowego,
  • dobór odpowiednich wskaźników w celu wykazania oszczędności.

Kluczowe problemy  powiązane z tematem to:

  • Czy obniżanie liczby dostawców prowadzi do oszczędności? Czy wręcz przeciwnie obniżanie liczby dostawców ogranicza konkurencyjność zatem i prowadzi do zmniejszenia potencjału oszczędności?
  • Czy możliwa jest sytuacja, aby wszystkie zakupy dokonywane były systemowo?
  • Czy KPI powinny być ustalane dla poszczególnych działów osobno czy teżpowinno się skoncentrować wyłącznie na mierzeniu realizacji celów całej firmy?

Uczestnicy chętnie brali udział w dyskusji, co zaowocowało bardzo ciekawymi wnioskami. Szczególnie dużo dyskutowano nad tematem ograniczania liczby dostawców, oraz o subiektywnych KPI stosowanych w jednej z firm, której przedstawiciel był obecny na warsztatach. Została również podniesiona kwestia cashflow oraz długich terminów płatności, kwestionowano nawet ich zgodność z obowiązującymi przepisami prawa. Uczestnicy wymienili się informacjami na temat systemów informatycznych używanych w ich firmach w celu zarządzania przedsiębiorstwem.

Podsumowując

Wnioski płynące z warsztatów:

  • Wskaźniki powinny być ustalane przy współpracy wszystkich działów, koordynowane przez kierownictwo firmy,
  • KPI powinny być dostosowane do strategii przedsiębiorstwa oraz specyfiki sektora – nie ma uniwersalnego szablonu mierników,
  • Rozbieżności we wskaźnikach stosowanych w poszczególnych działach mogą doprowadzić do nieporozumień w firmie, a nawet do tzw. zjawiska dysfunkcji czyli deregulacji całości przez założenie sprzecznych celów/mierników
  • Aby pobudzać potrzebę ciągłego doskonalenia cele powinny być zwiększane,
  • W celu wykluczenia manipulacji wynikami, KPI powinny być jasno zdefiniowane oraz przekazane do wiadomości pracownikom,
  • Stosowanie KPI powinno być powiązane z systemem premiowym w firmie,
  • Należy pamiętać o wpływie czynników niezależnych na KPI, jak na przykład nieodpowiedzialni dostawcy,
  • Obecnie, nie jest możliwa sytuacja, aby wszystkie zakupy dokonywane w firmie były dokonywane przez system. Maksymalny procent zakupów systemowych przedsiębiorstwa może dochodzić do około 90%.

Następne warsztaty już 01.12.2016 godz 16:00

Temat: Od RFP do RFQ – metodyka Best Value Procurement



O autorze

OPEN NEXUS

Wpis pochodzi z archiwum Opennexus lub dotyczy informacji ogólnych.


Przeczytaj także


Zostaw komentarz

Twój email nigdy nie będzie opublikowany. Wymagane pola zostały oznaczone *

*
*

MENU