Zapytanie ofertowe po nowemu, czyli e-Rewolucja w zakupach!

JAK TO JEST OBECNIE?

Kupiec otrzymuje zapotrzebowanie na towar lub usługę. Sprawdza, czy w bazie jest dostawca, który realizował już to zamówienie oraz jakiego typu to zapotrzebowanie (direct, czy in-direct). Dalej wszystko zależy od procedury stosowanej w firmie. My natomiast przybliżymy najczęściej stosowany standard. Jeżeli w bazie znajduje się dostawca z jakąś historią (ktoś już kiedyś podjął słuszną decyzję o jego wyborze), a czas goni, to zamawia się towar u “znanego dostawcy”. Jeżeli dostawcy nie ma w bazie lub procedura nakazuje przeprowadzenie zapytania ofertowego, kupiec otwiera program pocztowy (np. Outlook) i wysyła zapytania ofertowe.

PO CO MI SYSTEM, SKORO MAILEM SZYBCIEJ?

Schody zaczynają się po naciśnięciu przycisku „wyślij”. Potem już jest tylko gorzej. Wtedy, gdy nie mam czasu, chcę nadać temat i zająć się kolejnym, a jak znajdę czas, to ocenię to, co w międzyczasie przyszło do mnie na skrzynkę.

Nasze badania dowiodły jednak, że pierwszy kontakt z systemem jest kluczowy. Po przetestowaniu 8 systemów, okazało się, że w każdym z przypadków wysłanie zapytania ofertowego mailem było szybsze niż stworzenie zapytania ofertowego w badanym systemie typu e-procurement.

Nasz zespół dołożył więc wszelkich starań, aby to zmienić. Celem było sprawienie, aby wysłanie zapytania ofertowego z użyciem platformy zakupowej lub tradycyjnego maila było porównywalne lub szybsze w systemie zakupowym! Wszystko po to, aby odblokować kupców i przekonać ich, że później będzie już tylko z górki.

Wynik 1:1, ale to dopiero początek meczu!

WYSYŁKA MAILI, CZYLI GDZIE JEST MÓJ NOTES LUB EXCEL!

Następnym etapem jest wysyłka maili do dostawców, co nie zawsze jest takie proste. Dane ciągle nie są trzymane w systemie, brakuje katalogowania dostawców, utrzymywania aktualnej bazy dostawców. Niekiedy próbuje się wyszukać archiwalnego maila.

Platforma zakupowa Open Nexus pozwala wybierać grupę dostawców, a resztę pracy robi za Ciebie system.

Platforma zakupowa Open Nexus podwyższa wynik do 2:1.

A MOŻE BY TAK SPRAWDZIĆ DODATKOWO RYNEK? MOŻE POJAWILI SIĘ JACYŚ DOSTAWCY?

Odpalamy Google lub jakiś portal branżowy i zaczynamy! Sprawa jednak nie jest taka łatwa.

A na platformie zakupowej? Wyszukujesz dostawców według katalogu produktów i usług. Znajdujesz odpowiednią grupę i wybierasz 100 spośród ponad 85000 dostawców.
Zobacz ich rating finansowy, a po chwili, jeżeli sobie tego życzysz, Twoje zapytanie ofertowe pojawi się w sieci, gdyż platforma zakupowa Open Nexus jest zintegrowana z innymi portalami ogłoszeniowymi.

Mało? Jeżeli nie jesteś zadowolony z naszej bazy, możesz nam zlecić sourcing, a centrum wsparcia klienta zajmie się poszerzeniem bazy dostawców.

Platforma zakupowa Open Nexus podwyższa wynik do 3:1.

ZBIERANIE OFERT, CZYLI JAK PORÓWNAĆ NIEPORÓWNYWALNE

Czas na porównanie ofert. Problemu nie będzie, gdy zebraliśmy dwie oferty, ale co jak zebraliśmy ich ponad 20? W przypadku platformy zakupowej Open Nexus taka liczba nie jest wcale rzadkością!

Trzeba je zestawić w jednym pliku Excelu. Niektórzy kupcy próbują nawet wysyłać już gotowe Excele, ale odpowiedzi i tak trafiają w różnej formie.

Przy okazji mailowej korespondencji trzeba odpowiedzieć co najmniej dwa razy 10 dostawcom, a mamy takich postępowań 20 w toku. W sumie więc musimy obsłużyć ok. 400 maili. Na pewno wszystko w głowie kupca!

A jak wygląda zebranie zapytań ofertowych w Open Nexus? Generują się kolumna po kolumnie, jedna dla kolejnego dostawcy. Posortowane i gotowe do oceny. Można też wygenerować gotowy plik Excela…

Jak dostawcy składają oferty? Mogą bezpośrednio z maila, ale to już nasza tajemnica ;-).

No cóż, wynik 4:1 dla platformy zakupowej Open Nexus.

DOGRYWKA DLA NAJLEPSZYCH, CZYLI DRUGI ETAP NEGOCJACJI?

Kupiec ma trzy oferty, które spełniają wszystkie oczekiwania, tylko nie wie, którą wybrać, bo ceny są porównywalne.

Chwyta więc za telefon, dzwoni do Dostawcy C, który zajął trzecie miejsce i mówi, że się musi poprawić. Dostawca C się poprawił, więc dzwoni do Dostawcy B, który też nie odmawia, potem Dostawca A, który już nie jest pierwszy. I … trzeba wrócić do Dostawcy C.

Po 30 telefonach kupiec traci cierpliwość, bo stracił już ponad dwie godziny, więc wybiera.

A JAK TO JEST NA PLATFORMIE ZAKUPOWEJ OPEN NEXUS?

Klikamy przycisk „drugi etap negocjacji”, wybieramy dostawców i organizujemy aukcję elektroniczną.

W tym czasie można przygotować już kolejne zapytanie ofertowe (RFX), a po 130 złożonych ofertach aukcja elektroniczna się kończy i możemy dokonać ostatecznego wyboru dostawcy.

Platforma zakupowa Open Nexus wygrywa 5:1, gdyż zapytania ofertowe w systemie to czysta przyjemność.

W dogrywce też jesteśmy w stanie strzelić bramkę, ale zostawiamy to na osobny wpis na blogu.



O autorze

OPEN NEXUS (Archiwum)


Przeczytaj także


Zostaw komentarz

Twój email nigdy nie będzie opublikowany. Wymagane pola zostały oznaczone *

*
*

MENU