Guugloza

Guugloza: ostra choroba zakaźna układu zakupowego organizacji, charakteryzuje się szukaniem nowych dostawców w sieciach społecznościowych lub wyszukiwarce internetowej, poprzez wpisywanie słów kluczowych, tzw. tagów. Największa ilość zachorowań występuje głównie sezonowo, powodując ostre objawy uniemożliwiające pracę osobom czynnym zawodowo. Przypadki w stadium krytycznym choroby potrafią przeszukiwać nawet do 10 stron wyników wyszukiwania, nie tylko w treściach, ale również w grafice.

Konsekwencje nieleczonej guglozy prowadzą do następujących powikłań:

  • docieranie tylko do dostawców, którzy inwestują swój budżet w pozycjonowanie strony lub w reklamy,
  • wydłużeniem czasu ofertowania, ponieważ zapytania są wysyłane na ogólne adresy mailowe,
  • jednym z powikłań może być “spamoza” – zapytanie trafia do spamu i nigdy nie jest przesyłane do handlowca,
  • ogólna apatia oraz złe samopoczucie poszukujących,
  • stany melancholijne oraz depresyjne wywołane pogorszeniem się wyników wyszukiwania lub też ich brakiem – “Błąd HTTP 404 nie znaleziono strony“,
  • przechodzenie do skrajnych stanów emocjonalnych związanych z brakiem odpowiedzi od przypadkowo wyszukanych dostawców,
  • drażliwość oraz stany lękowe wywołane nowymi zgłoszeniami zapotrzebowań,
  • w konsekwencji: niechęć do poszukiwania nowych dostawców.

Zaburzenia na tle guglozy dotykają szeroką skalę pracowników w różnego rodzaju organizacjach, firmach oraz przedsiębiorstwach, bez względu na branżę, lokalizację czy wielkość. Brak jest konkretnych badań dotyczących skali zjawiska. Szacuje się, że co drugi kupiec, specjalista ds. zakupów czy osoba, która jest odpowiedzialna za proces ofertowania – może być dotknięta chorobą. Przyczyną rozwoju choroby jest brak zdrowego trybu ofertowania. 

Leczenie i zapobieganie (dostępne na receptę): platforma zakupowa Open Nexus

  • moduł RFX –  zatrzymuje namnażanie się zapytań ofertowych automatyzując proces; jest skuteczny przeciwko przeszukiwaniu dziesiątek stron wyszukiwarki internetowej dzięki wbudowanej bazie dostawców – zawiera 126 907 unikalnych dostawców, pokategoryzowanych po słowach kluczowych z konkretnymi danymi teleadresowymi handlowców;  
  • szczepionka przeciwko guglozie – algorytm autodopraszający dostawców z bazy, który profiluje konkurencyjne firmy i doprasza najlepszych wśród 126 907 dostawców dbając o eliminowanie zachowań guuglozy.

W profilaktyce guglozy można dodatkowo stosować moduły pozytywnie wpływające na proces ofertowania, tzn.:

  • moduł zgłaszania zapotrzebowań: jest to moduł udostępniany klientom wewnętrznym do przekazywania zgłoszeń do działu zakupów; eliminuje takie powikłania jak np. wysyłanie wiadomości e-mail o treści “kupić”, pozostawianie na biurku kupca próbek, do których doklejona jest żółta karteczka z napisem: “kup mi takie coś”, tworzenie list w excelu zawierających listę towarów lub usług;
  • akceptacja merytoryczna: jest to ścieżka akceptacji służąca do eliminacji tzw. “pustych przebiegów” w dziale zakupów związanych z wysyłaniem zapytań na towary lub usługi, na które klient wewnętrzny nie ma budżetu, o czym informuje dopiero po otrzymaniu ofertu słowami “nie wiedziałem, że to jest takie drogie, to jednak tego nie chcę” lub “aaaa, zapomniałem, że to do Ciebie wysłałem, już sobie poradziłem, ale dzięki za ofertę”; wniosek podlegający ścieżce akceptacji zanim zostanie przekazany do działu zakupów może trafiać do właściciela budżetu, który go zmieni, zaakceptuje lub odrzuci, albo po prostu znajdzie towar na magazynie za paletami, mimo, że oficjalnie nie ma go w systemie na stanie magazynowym;

Wirusy guglozy są bardzo różnorodne i łatwo ulegają mutacji tworząc nowe odmiany, dlatego zaleca się profilaktyczne stosowanie platformazakupowa.pl również w innych obszarach narażonych na działanie wirusa: działy utrzymania ruchu (DUR), BHP, działy jakości, technologia, magazyn, logistyka, działy R&D, marketing i inne.

Optymalny czas rozpoczęcia terapii lekami przeciwwirusowymi od początku objawów wynosi do 5 dni roboczych.

Przed użyciem zapoznaj się z treścią ulotki dołączonej do opakowania (platformazakupowa.pl) bądź skonsultuj się z lekarzem (e-mail: guugloza@platformazakupowa.pl), gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu zdrowiu w zakupach.



O autorze

Julia Jancy

Partner Biznesowy Open Nexus B2B. Procesy zakupowe to jej pasja, zwłaszcza ich optymalizowanie i upraszczanie, ponieważ, dzięki bogatemu i różnorodnemu doświadczeniu w zakupach, doskonale rozumie wyzwania, z jakimi muszą się mierzyć działy zakupów w dobie Przemysł 4.0. Dodatkowo, jako trener, prowadzi szkolenia z negocjacji zakupowych, pokazując różne techniki negocjacyjne - współpraca jest lepsza od rywalizacji i daje optymalniejsze efekty. Więcej informacji znajdziesz na: www.linkedin.com/in/julia-jancy


Przeczytaj także


Zostaw komentarz

MENU