Mailoza (gr. mail – e-mail i osis – szaleństwo) – zaburzenie zakupowe definiowane, jako stan psychiczny kupca, po zobaczeniu stanu skrzynki mailowej. Osoby, które doznają stanu mailozy, doświadczają zaburzeń w bieżącym odczytywaniu napływającej korespondencji, w tym również tej DW, UDW, z dwoma wykrzyknikami w temacie, z trzema wykrzyknikami w temacie, z tematem napisanym DRUKOWANYMI LITERAMI , a ich sposób organizacji skrzynki mailowej ulega całkowitej dezorganizacji. Osoba znajdująca się w stanie mailozy ma przekonanie o zasadności każdego otrzymanego maila i wydaje się jej że jest to zjawisko jak najbardziej normalne oraz powszechne. Istotą mailozy jest brak zdrowego umiaru w zakresie ilości otrzymywany, jak i wysyłanych maili, przy czym należu tu rozróżnić dwa typy mailozy: z prawidłowo zachowaną świadomością oraz z zaburzeniami świadomości.
Mailoza jest ogólnym terminem opisującym całą grupę zakupowych zachowań, które mogą mieć rozmaite przyczyny i dlatego jest traktowana jako osobna jednostka chorobowa. W mowie potocznej termin ten jest często nadużywany do określania dużej ilości wiadomości mailowych, zarówno tych otrzymanych, jak i wysłanych. Czasem jest stosowany po prostu jako synonim „poważnego zaburzenia outlookowego”. Można również używać tego określenia w celu odróżnienia tej grupy zaburzeń od klikozy zakupowej, którą opisuje się zwykle jako przesadne lub raczej ilościowo nieprawidłowe klikanie w procesie zakupowych, “bo wszystko muszę mieć na mailu”.
Słowo to jest używane w zakupach głównie dla rozróżnienia stanu dezorganizacji pracy wynikającej z ilości wysłanych lub otrzymanych wiadomości tzn.:
platformazakupowa.pl ), gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu zdrowiu w zakupach.
Z pozdrowieniami
Twoja Pani Doktor
- pisanie każdej wiadomości od nowa, “z łapki”, nie korzystanie z szablonów,
- wysyłania zapytań ofertowych do każdego dostawcy z osobna,
- dosyłanie mailem, w międzyczasie, informacji uzupełniających,
- brak możliwości katalogowania otrzymanej oraz wysyłanej korespondencji na wymaganym poziomie szczegółowości,
- mailowe powiadomienia z prośbą o przesłanie oferty,
- mailowe powiadomienia o zbliżającym się końcowym terminie zbierana ofert,
- mailowe powiadomienia o uzupełnieniu oferty,
- mailowe powiadomienia o tym, że szef nie da mi urlopu przez kolejne 3 lata, jeżeli nie dostanę oferty do jutra do 9,
- mailowe powiadomienia z pytaniem o rabacik,
- brak możliwości sprawdzenia, czy mail został przeczytany, bo dostawca nie kliknął “potwierdź przeczytanie” i przestał odbierać telefony,
- mailowe powiadomienie z pytaniem o przyspieszenie terminu dostawy oraz wydłużenie termin płatności do 180 dni,
- brak możliwości sprawdzenia, czy mail dotarł, bo dostawca nie kliknął “potwierdź odebranie” i ponownie przestał odbierać telefony,
- odpowiada nielogicznie (bądź nieprawidłowo) na pytania dotyczące ilości wysłanych zapytań oraz otrzymanych ofert oraz czasu ofertowania, ponieważ nie ma do nich dostępu w czasie rzeczywistym – tzw. “muszę sprawdzić na skrzynce”,
- odczuwa stany silnego stresu w sytuacji konieczności przygotowania raportu z zapytania ofertowego uwzględniającego wielokryterialne dane od wielu dostawców – tzw. “nie mogę znaleźć tego maila” – czytaj również o exelozy,
- stany przedzawałowe na skutek braku dostępu do skrzynki – “serwery nam padły”
- w przypadkach klinicznych skrzynka mailowa potrafi nawet “zgubić” e-mail od dostawcy i konieczne jest przeszukiwanie backupów na serwerze.
- problemy z utrzymaniem korespondencji w jednym wątku,
- problem z zarządzaniem wiadomościami e-mail za pomocą reguł,
- problem z archiwizowaniem maili,
- problem z wysyłaniem dużych plików (“rozmiar załącznika przekracza dopuszczalny limit”),
- problemy z wyszukiwaniem maili, spowodowanie niedziałająca wyszukiwarką,
- problem z odbieraniem maili z powodu zapchania skrzynki odbiorczej,
- nerwowe odświeżanie maila, bo ciągle mieli,
- stany przedzawałowe wywołane komunikatem “program nie odpowiada”,
- problemy z synchronizacją skrzynek mailowych,
- brak dostępu lub utrudniony dostęp poza siedzibą organizacji, czasami konieczność łączenia przez VPN.
- moduł zgłaszania zapotrzebowania: zgłoszenia generowane przez klienta wewnętrznego są gromadzone w jednym miejscu, w którym kupiec ma szansę analizować je globalnie oraz agregować w celu wystawienia zapytania, bez konieczności przepisywania ich treści do maila; zgłaszane zapotrzebowania mogą podlegać akceptacji merytorycznej,
- ścieżka akceptacji merytorycznej: akceptacja zgłoszenia zapotrzebowania zanim trafi do kupca, w celu redukcji tzw. “pustych przebiegów” w zapytaniach ofertowych; akceptującymi mogą być np. właściciele budżetów (“czy mamy na ten zakup pieniądze w budżecie?”), właściciele obszarów (“czy ten zakup jest potrzebny?”), pracownicy magazynu w celu weryfikacji, czy dany produkt nie znajduje się na magazynie, ponieważ stan magazynowy może być niezgodny,
- moduł RFX: chory ma bieżący dostęp do wszystkich swoich zapytań ofertowych, więc w każdej chwili może zalogować się na swoje konto kupca i sprawdzić oferty – dostęp do skrzynki mailowej nie jest konieczny; niewiarygodnie przydatne w podróży służbowej lub w trakcie audytów u dostawców, kiedy dostęp do maila jest utrudniony lub wręcz niemożliwy,
- szczepionka przeciwko guglozie – algorytm autodopraszający dostawców z bazy, który profiluje konkurencyjne firmy i doprasza najlepszych wśród 127 971 dostawców dbając o eliminowanie zachowań guuglozy.
- moduł wiadomości: wszystkie wiadomości otrzymane od dostawcy, wysłane do dostawcy lub komunikaty do zapytania ofertowego są skatalogowane w jednym miejscu – w zakładce “wiadomości” w zapytaniu ofertowym,
- ścieżka akceptacji wyboru oferty: uruchamiana przez kupca po zakończeniu zapytania ofertowego; może być wieloetapowa, w każdym etapie może uczestniczyć wielu akceptujących,
- zamówienia: generowane na podstawie danych z zapytania, wysłane z platformy,
- e-katalogi:wykorzystywany dla zakupów okołoprodukcyjnych, powtarzalnych usług, produktów standardowych,
- ścieżka akceptacji zamówienia: wykorzystywana do akceptacji zamówienia wygenerowane z e-katalogu przez osoby decyzyjne,
- kategorie budżetowe: moduł do kontroli budżetu oraz raportowania,
- ocena dostawców: daje możliwość oceny współpracy z dostawcą na wielu poziomach organizacji,
- automatyczne powiadomienia mailowe o czynnościach na platformie zakupowej, w tym na przykład o nowej ofercie, o konieczności akceptacji, o zbliżającym się terminie końca zapytania ofertowego, o rozpoczęciu procesu oceniania ofert.