Rola i miejsce zakupów
Rola i miejsce zakupów w przedsiębiorstwie jest różnie postrzegana, gdyż zależy od czynników zewnętrznych (rynkowych), jak i wewnętrznej dojrzałości procesowej organizacji. Istnieją trzy sposoby postrzegania zakupów jako działalności przedsiębiorstwa na poziomie:
- Strategicznym,
- taktycznym,
- operacyjnym.
Strategiczna rola zakupów identyfikuje je jako jeden z kluczowych obszarów działalności przedsiębiorstwa. Ujęcie taktyczne koncentruje się wokół potencjalnych oszczędności wynikających z korzyści skali możliwej do osiągnięcia. Z kolei podejście operacyjne utożsamiane jest z klasyczną realizacją funkcji zakupu. To realizacja składanego zapotrzebowania po najniższym koszcie przy zachowaniu wymaganej ilości, jakości i koniecznych terminów co przedstawiono w poniższej tabeli.
Rola zakupów | Definicja |
---|---|
Strategiczna | „zarządzanie zewnętrznymi zasobami firmy w celu podnoszenia jej wartości” |
Taktyczna | „zakupy to funkcja służąca do osiągnięcia synergii kosztowych” |
Operacyjna | „zakupy to realizacja składanych zapotrzebowań po najniższym koszcie przy zachowaniu wymaganej ilości, jakości i koniecznych terminów” |
Światowe i krajowe tendencje wykazują ciągły wzrost roli zakupów w przedsiębiorstwach.Coraz większa liczba menadżerów wskazuje ich funkcje taktyczne i strategiczne. Niemniej nie należy zapominać, że codzienna działalność przedsiębiorstwa to przede wszystkim realizacja funkcji operacyjnej. Stąd zatem nadal wielu menedżerów lokuje w tym miejscu zakupy, wychodząc z założenia, że nawet najlepsza strategia jest tyle warta, co jej realizacja. Poza tym przedsiębiorstwa, borykając się z problemami dnia codziennego, poszukują przede wszystkim szybkich zwycięstw (quick win) oraz efektywności w bieżącym działaniu. Zapewne z tych powodów postępująca integracja zakupów z poziomem taktycznym i strategicznym przedsiębiorstw, jak i integracja zewnętrzna partnerów łańcuchów dostaw, jest procesem zorientowanym na długotrwałe działanie.