Turkusowe przemiany Open Nexus: Skąd to się wzięło i czy to marketing? #001

Wiele osób pyta o nasze nagłe zainteresowanie turkusem – czy jest to nowe działanie marketingowe? 


New call-to-action

Postanowiliśmy więc opisać nasze wewnętrzne przemiany, dając poszczególnym członkom zespołu możliwość wypowiedzenia się. Nie myślcie jednak, że turkus ma tylko pozytywny wydźwięk. Postaramy się zobrazować także jego wady. Turkus to zespół pewnych wartości, które się wyznaje, dlatego przekażemy to, co czujemy. 

W pierwszym wpisie postanowiłem opisać genezę turkusu w Open Nexus.

Na wstępie warto napisać, że istnieją różne kolory organizacji, jak: czerwony, bursztynowy, pomarańczowy, zielony i turkusowy. Jeżeli chciałbyś poznać szczegóły, zapraszam do kanału YT (film 1, film 2) oraz do obszernej publikacji prof. Blikle (wersja PDF), z którym styczność po raz pierwszy miałem w 2003 r., czytając jego książkę Doktryna jakości

Zarządzam Spółką od 2009. W tym czasie przeszliśmy w firmie ewolucję od pomarańczowego, zielonego aż po turkus i było to związane z ciągłą edukacją i zmianą świadomości, którą opiszę poniżej. Zaczynałem od stylu autokratycznego, a organizacja była pomarańczowa. Ktoś, kto pracował ze mną na początku mojej drogi w Open Nexus, zapewne może mnie średnio miło wspominać 🙂 Nie zostało jednak zbyt wielu w firmie z tego etapu jej rozwoju i wcale mnie to nie dziwi ?

Idąc w kierunku turkusu, nie jest łatwo przeobrazić organizację, łatwiej jest ją stworzyć od podstaw. Dlaczego? Turkus przyjmie się w organizacji o dużym poziomie świadomości jej członków. Wyróżniłbym cztery główne fazy świadomości. Jest to klasyfikacja własna i nie jest ona naukowo potwierdzona. Są to moje obserwacje i widzę podobieństwa do kolorów organizacji (patrz linki do filmów powyżej).

PoziomOpis świadomości człowieka
IWydaje mi się, że nic ode mnie nie zależy, marudzę, narzekam i nic nie zmieniam w życiu, poddając się mu bezwładnie.
IIWydaje mi się, że życie to brutalna gra, w której wygrywa najlepszy (po trupach do celu). Myślę w kategoriach Ja i moje Ego.
IIIZaczynam używać wizualizacji, aby spełniać swoje cele i marzenia oraz otwieram się na innych.
IVMyślę, co mogę zrobić dla innych. Zmiany zaczynam od siebie, a nie od innych oraz bardzo ważne jest dla mnie dbanie o środowisko naturalne.

Źródło: opracowanie własne

Nie jest tak, że gdy wejdziemy na poziom IV, to już zawsze na nim jesteśmy. Tu bardziej można określić, na którym poziomie jesteśmy częściej, gdyż zdarzają nam się słabsze momenty i możemy np. z poziomu III spaść na jakiś czas na poziom I. Może się to zdarzyć w momencie słabości, np. jakiegoś zdarzenia w życiu. 

Nasza organizacja zmierza w kierunku “zielonego” od stycznia 2014, kiedy to zapoczątkowaliśmy etap zmian, mający na celu usamodzielnienie zespołów. Ten etap zakończył się dużym sukcesem, nasze zespoły są samodzielne i same wyznaczają sobie cele. Samozarządzanie jest już w nas mocno zakorzenione, jednak zauważalne jest patrzenie na zespoły wewnątrz i hermetyczne zamknięcie na całość organizacji (dominuje bardziej Ego zespołu i tylko jednostki próbują wyjść ze swojej strefy komfortu). W 2014 nie miałem jednak świadomości, że idziemy w kierunku zielonego. Nie znałem tego pojęcia w tamtym czasie. Jednym “pomarańczowym” zespołem była Sprzedaż, która opierała się głównie na prowizji. Największe przemiany zapoczątkowała u mnie lektura książki Anthonego Robbinsa Obudź w sobie olbrzyma.

Uświadomiłem sobie, że w co najmniej 60% za ocieplenie klimatu odpowiada masowa produkcja mięsa i w dłuższej perspektywie matka natura nam tego nie wybaczy. Było to we wrześniu 2017 roku i od tego momentu ograniczyłem do minimum spożycie mięsa (spożywam je tylko wtedy, kiedy nie mam do wyboru czegoś bezmięsnego) oraz zacząłem zmiany w kierunku proekologicznego myślenia. Nie jest to ślepe patrzenie na np. auta elektryczne, które wg Nissana są mniej ekologiczne od diesli, gdyż weźmiemy pod uwagę całkowite koszty wytworzenia i eksploatacji (TCO). Nie jest to też myślenie w stylu ekskluzywnego hotelu, który kupuje ekologiczne dywany, a do hotelu każdy gość przybywa czarterem, który wytwarza tyle CO2 co duża grupa turystów. To podejście to zdrowy rozsądek. Uświadomiłem sobie, że jestem zależny od innych, a matka natura to główna wartość, jaka jest nam potrzebna do życia. Pod koniec listopada 2019 podejmuję decyzję o podążaniu w kierunku turkusu i oznajmiam to zespołowi. Konsekwencje to: likwidacja prowizji, danie stabilnych podstaw i opcja na więcej dla całego zespołu, pozbawienie się kolejnych poziomów decyzyjnych oraz maksymalne spłaszczenie struktury organizacyjnej. Konsekwencją jest pozostawienia funkcji Prezesa Spółki głównie do reprezentowania nas na zewnątrz. 

Chciałem wyznać, że nie ma to związku z marketingiem czy modą, tylko z innym poziomem świadomości. Jednym z pierwszych pytań, jakie zadał mi zespół, było: Kiedy powrócimy do poprzedniego modelu zarządzania? Pytanie bardzo trafne i cieszę się, że padło na początku naszej drogi. Mogłem bowiem zadeklarować publicznie, że mamy trzy możliwości:

  • uda nam się,
  • nie uda nam się i zbankrutujemy,
  • nie uda nam się i przyjdzie “nowa” miotła, która będzie zarządzała zgodnie z własnymi przekonaniami.

Oczywiście zakładam, że nam się uda, jednak największą trudnością zmiany paradygmatu myślenia dla już istniejącej organizacji jest fakt, że każdy jest na różnym etapie świadomości i jeżeli osoby te nie będą się edukować, nie będą podnosić swojej świadomości, to ta przemiana nie będzie możliwa. W nowotworzonych organizacjach szuka się osób na wyższym poziomie świadomości. Nie każdy bowiem chce wyjść np. z II poziomu, gdzie jest zaopatrzony we własne EGO, które nie pozwala na spojrzenie w kierunku ECO. W kolejnych odcinkach wypowiedzą się poszczególni członkowie zespołu i przedstawią swoje lęki, obawy i korzyści.


Jeżeli Wam się podobało lub nie, to dajcie znać w komentarzu na LinkedIn lub Facebook 😉

Artykuły

Zespół Sprzedaży bez prowizji, czy to możliwe?

Będę się tutaj dzielić z Wami wrażeniami i odczuciami Handlowców związanymi z transformacją działu Sprzedaży z modelu “kapitalistycznego” (kij, marchewka, hierarchia)  w model turkusowy oparty

Open Nexus Sp. z o.o.

Bolesława Krzywoustego 3,

61-144 Poznań

NIP 7792363577